Οι όροι SEO vs SEM και οι διαδικασίες τους είναι σίγουρα δύο αρκετά συγκεχυμένες έννοιες στην αντίληψη αρκετού κόσμου που τις χρησιμοποιεί (δυστυχώς) λανθασμένα. Φυσικά όταν κάνουμε λόγο γι αυτές τις δύο έννοιες, αναφερόμαστε σε δύο διαφορετικά κανάλια marketing. Αυτά τα διαφορετικά κανάλια οι επιχειρήσεις μπορούν να χρησιμοποιήσουν προς όφελός τους με σκοπό την προσέγγιση του ιδανικού κοινού-στόχου στις μηχανές αναζήτησης.

Το Search Engine Optimization, SEO εν συντομία, αποτελεί μια βασική τακτική των επιχειρήσεων που επιθυμούν να αυξήσουν την διαδικτυακή τους παρουσία, είτε μέσα από την αύξηση της επισκεψιμότητας του website τους, είτε μέσα από την συνολική προβολή της επιχείρησής τους στο διαδίκτυο. Το SEO μπορεί να αντιμετωπιστεί ως μια δυσνόητη και περίπλοκη διαδικασία, ειδικά για εκείνους που θα προσπαθήσουν να το συγκρίνουν και να το συνδυάσουν με την αντίστοιχη διαδικασία του Search Engine Marketing (SEM).

Για εκείνους που έχουν μια επιφανειακή επαφή με αυτές τις δύο διαδικασίες, πιθανόν να τους ακούγονται πανομοιότυπες, αλλά στην πραγματικότητα μιλάμε για δύο διαφορετικές προσεγγίσεις των επιχειρήσεων, οι οποίες προσπαθούν να γίνουν ορατές στις σελίδες των αποτελεσμάτων αναζήτησης (Search Engine Result Pages).

Διαβάζοντας τα παρακάτω στοιχεία των δύο αυτών διαδικασιών, θα είστε πλέον σε θέση να κατανοήσετε αυτές τις διαφορές αλλά και να εφαρμόσετε αυτές τις τακτικές για τις ανάγκες της δικής σας επιχείρησης. Αρχικά, ας προσπαθήσουμε όμως να διαχωρίσουμε αυτές τις δύο ξεχωριστές έννοιες

Τι είναι το SEO;

Search Engine Optimization (SEO) μεταφράζεται ως η διαδικασία της βελτιστοποίησης των μηχανών αναζήτησης, κατά την οποία αυξάνεται η ποσότητα και η ποιότητα της επισκεψιμότητας στον ιστότοπο σας μέσω των οργανικών αποτελεσμάτων που εμφανίζονται στους χρήστες από τις μηχανές αναζήτησης, όπως είναι το Google, το Bing και το Yahoo.

Δείτε το σαν μια “μορφή τέχνης” όπου προσπαθείτε να κερδίσετε την εμπιστοσύνη των μηχανών αυτών, ούτως ώστε να προτείνουν το περιεχόμενο σας στους χρήστες ως την βέλτιστη λύση στο πρόβλημά τους. Όμως για να κατανοήσουμε πλήρως την έννοια του SEO πρέπει να αναλύσουμε και τους 4 βασικούς πυλώνες που στηρίζουν την προσπάθεια μιας SEO στρατηγικής:

1. Technical SEO 

Το technical SEO επικεντρώνεται στη βελτίωση της τεχνικής δομής ενός website και εξετάζει στοιχεία όπως για παράδειγμα την ταχύτητα του website, τη συμβατότητά του ως προς τις κινητές συσκευές, την ανιχνευσιμότητα του από τις μηχανές αναζήτησης αλλά και τη συνολική ασφάλειά του.

2. On-Page SEO

Το on-page SEO ασχολείται με τη βελτιστοποίηση των στοιχείων εντός της σελίδας ενός website, που βοηθούν σαφώς τις μηχανές αναζήτησης να κατανοήσουν το περιεχόμενο της και να το προτείνουν στους χρήστες. Στοιχεία που καθορίζουν την διαδικασία του on-page SEO είναι ο βασικός τίτλος της σελίδας, οι τίτλοι (H1) και οι υπότιτλοι (H2,H3,H4) των κειμένων, τα meta tags και τα alt texts των εικόνων που χρησιμοποιούνται στη συγκεκριμένη σελίδα.

3. Content

Ένας από τους κύριους παράγοντες που καθορίζουν την κατάταξή σας στις υψηλότερες θέσεις των μηχανών αναζήτησης, είναι το περιεχόμενο που δημοσιεύετε. Χωρίς ποιοτικό περιεχόμενο που δίνει λύσεις στα ερωτήματα και τα προβλήματα των χρηστών, δεν θα καταφέρετε να αναρριχηθείτε στην κορυφή των κατατάξεων. Και σίγουρα όταν αναφερόμαστε στη δημιουργία περιεχομένου, αναφερόμαστε στον συνδυασμό ενός αποτελεσματικού στρατηγικού πλάνου με την υλοποίηση ενός λειτουργικού content marketing σχεδίου.

4. Off-Page SEO

Το off-page SEO επικεντρώνεται θα λέγαμε στη βελτίωση της αξιοπιστίας και της εξειδίκευσης του website σας στα “μάτια” των μηχανών αναζήτησης και συνεπώς και στα μάτια των χρηστών. Συνδέοντας το website σας με άλλα παρόμοια site, με τακτικές link building και guest blogging και καθιστώντας την εταιρεία σας ως thought leader στο industry, θα έχετε καταφέρει όχι μόνο να κερδίσετε την εμπιστοσύνη των επισκεπτών σας, αλλά και των ίδιων των μηχανών αναζήτησης.

Φυσικά για να θεωρηθεί μια επιτυχημένη μια στρατηγική SEO απαιτείται ο συνδυασμός αυτών των τεσσάρων στοιχείων. Και αυτό συχνά μπορεί να σημαίνει ότι πιθανόν να χρειαστείτε τη συμβουλευτική και τη βοήθεια ενός SEO expert, ο οποίος θα συνδράμει στη δημιουργία μιας σταθερής στρατηγικής ανάπτυξης για την επιχείρησής σας.

Τι είναι το SEM;

Το Search Engine Marketing (SEM) από την άλλη, είναι μια στρατηγική που χρησιμοποιεί την μέθοδο των πληρωμένων διαφημίσεων ως μέσο προβολής της επιχείρησης στις μηχανές αναζήτησης. Μπορεί να το έχετε ακούσει στο παρελθόν και ως τη μέθοδο του Pay Per Click (PPC).

Σε αντίθεση λοιπόν με το SEO που χρησιμοποιεί τακτικές ώστε να αναρριχηθεί οργανικά στην κατάταξη των websites, το SEM χρησιμοποιεί διαφημιστικές πλατφόρμες PPC (Google Ads, Bing Ads,κλπ.), για να προσεγγίσει το κοινό μιας επιχείρησης. Και ως διαφημιστική τακτική περιλαμβάνει τα πάντα. Από την έρευνα των keywords και των πιθανών ανταγωνιστών, μέχρι την δημιουργία στοχευμένων καμπανιών και διαφημίσεων. Διαφημίσεις που τοποθετούν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μπροστά στις οθόνες των εν δυνάμει πελατών σας.

Αυτές οι διαφημιστικές καμπάνιες μπορεί να είναι:

  • Search Ads
  • Shopping Ads
  • Display Ads
  • Gmail Ads
  • Youtube Ads

Και όλες αυτές οι διαφορετικές μορφές διαφημίσεων, έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό: Μπορούν να σας βοηθήσουν να προσεγγίσετε το κοινό-στόχο σας. Με πολύ απλά λόγια το SEM έχει να κάνει με κάθε μορφή πληρωμένης διαφήμισης σε μια μηχανή αναζήτησης, με σκοπό την προβολή και την αναγνώριση μιας επιχείρησης.

SEO vs SEM: Ποια είναι η ιδανική επιλογή;

Δεν υπάρχει ξεκάθαρη απάντηση σε αυτό το ερώτημα. Η επιλογή της κατάλληλης διαδικασίας διαφέρει από επιχείρηση σε επιχείρηση. Θα λέγαμε ότι η επιλογή τους εξαρτάται από διάφορες παράγοντες όπως είναι:

Οι στόχοι της επιχείρησης: Εάν για παράδειγμα θέλετε να αυξήσετε τις πωλήσεις ενός προϊόντος ή μιας προσφοράς στο website σας, το SEM θα είναι η επιλογή σας στη συγκεκριμένη περίπτωση. Να θυμάστε πως το SEM εγγυάται βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα. Το SEO, από την άλλη προτείνεται για την ανάπτυξη της επιχείρησής σας σε βάθος χρόνου.

Η υπάρχουσα απόδοση του website σας: Εάν ήδη παρουσιάζετε μια ισχυρή και έντονη παρουσία στις μηχανές αναζήτησης μέσω των SEO τακτικών σας, τότε χρησιμοποιώντας και τις ενέργειες του SEM θα μπορούσατε να ενισχύσετε την ήδη ισχυρή διαδικτυακή σας παρουσία.

Τα χρηματικά σας περιθώρια: Σε αρκετές περιπτώσεις, λαμβάνοντας υπόψη το υψηλό κόστος των κλικ ανα χρήστη και τα στενά χρηματικά διαθέσιμα σας, δεν θα είχε απολύτως κανένα νόημα να εκτελέσετε μια ενέργεια SEM. Σε τέτοιες περιπτώσεις λοιπόν, το SEO είναι εκείνο το κανάλι που θα αποφέρει μεγαλύτερες αποδόσεις.

Η αξία συντήρησης των πελατών σας (Customer Lifetime Value): Λαμβάνοντας υπόψη την αξία συντήρησης των ήδη υπαρχόντων πελατών σας, θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό και την αντίστοιχη στρατηγική που θα προσαρμοστεί για τις ανάγκες της επιχείρησής σας.

Συνοψίζοντας, θα λέγαμε πως δεν υπάρχει πραγματικό δίλημμα ανάμεσα σε SEO και SEM. Οι σημερινές απαιτήσεις των επιχειρήσεων επιβάλλουν την ενσωμάτωση τόσο των SEO όσο και των SEM στρατηγικών. Χρησιμοποιήστε τα δεδομένα που έχετε συλλέξει από τη στρατηγική SEM για να τα ενσωματώστε και στις οργανικές ενέργειες SEO σας. 

Συνδυάστε τις προσπάθειες SEO με καμπάνιες remarketing για να προσεγγίσετε εκείνα τα άτομα που δεν μετατράπηκαν σε πελάτες στο παρελθόν και συνδυάστε αυτές τις δύο τακτικές, ώστε να εξασφαλίσετε την ορατότητά σας στον διαφημιστικό χώρο αλλά και στις οργανικές λίστες των μηχανών αναζήτησης.

Όσον αφορά την επιλογή της καλύτερης τακτικής, είναι σημαντικό να αξιολογήσετε τις συγκεκριμένες ανάγκες σας. Επίσης πρέπει να φροντίσετε να κατανοήσετε πλήρως τις διαφορές τους. Ιδανικά θα μπορούσατε να ενσωματώσετε στην ευρύτερη στρατηγική marketing της επιχείρησής σας και τις δύο αυτές τακτικές. Έτσι θα αποκτήσετε ένα σημαντικό πλεονέκτημα απέναντι στους ανταγωνιστές σας.

Διαβάστε επίσης: Φυσικό VS Online Κατάστημα: Πλεονεκτήματα και Μειονεκτήματα